en månad med balsammetoden - nionde september

- Detta blev en hel massa text, vill ni veta vad jag tycker och om jag ska fortsätta skrolla ner till slutet. Vill ni ha mer information fortsätt att läsa. Och bear in mind, balsammetoden funkar inte för alla. Vet många som inte fått bättre hår utav det och många det har funkat för. Ni får researcha researcha researcha innan ni börjar. -
 
En hel månad har gått sen jag började med balsammetoden, tiden bara springer iväg! Så jag tänkte att jag skulle förklara lite hur det har gått med mera men först tänkte jag att jag skulle börja med lite kortfattad information om vad balsammetoden är för någonting. 
 
Balsammetoden går ut på att skippa schampon helt och hållet och endast tvätta håret med balsam (what!?), blir det verkligen rent undrar ni säkert och det kan jag meddela att det blev! Jag var mållös, aldrig trodde jag att håret skulle bli rent utan schampo.
 
Vad man gör är alltså att skippa sulfater, mineraloljor och silikoner som vanligvis finns i schampon. Vill ni veta mer om detta rekommenderar jag att kika in härStinas blogg, hon har en hel sektion om bara balsammetoden och jag browsade runt extremt mycket här innan jag började. Eller så kan man kika in här, lockig.se om du vill gräva lite djupare.
 
Jag började eftersom att mitt hår blev väldigt flötigt dagen efter att jag duschat det och jag var trött på att jag aldrig kunde ha utsläppt hår två dagar i rad utan var tvungen att sätta upp det i en flötigt bulle täckt med torrschampo... Jag duschade håret 4 gånger i veckan och mer om jag skulle någonstans och jag hade verkligen försökt träna håret på att sluta producera så mycket fett men det funkade inte så bra. Så jag googlade lite om balsammetoden och tänkte på det i några månader och sen sa jag bara Nu kör jag! 
 
Måste även tillägga att det kan ta ett bra tag för håret att justera sig från schampo till balsam! Man vill kanske ge upp i början för håret känns bara flötigt hela tiden, därav ska man ge det en månad helst. Mitt hår justerade sig på en gång så jag slapp ångesten att ge upp. 
 
För att håret ska bli rent är det viktigt att börja med ett "Sista schampo", ett schampo som innehåller sulfater (det som löddrar och gör rent) men inte silikoner och mineraloljor (för det kan balsam inte tvätta bort). Det finns listor med godkända produkter så det gjorde jobbet lättare! Eftersom att balsam inte kan tvätta bort silikoner och mineraloljor är det väldigt viktigt att hålla sig undan från dem helt och hållet när man håller på med balsammetoden för annars blir håret smutsigt och det blir en "build up" istället. Därför måste man använda sig utav "godkända" stylingprodukter och så vidare (Batiste torrschampo är godkänt tack och lov!). 
 
Man måste även se till att blöta upp håret ordentligt i varmt vatten och sen verkligen massera in balsamet så att man gnuggar bort allt fett. Sen brukar jag skölja ur ordentligt och göra om det en gång till, sedan lägger man balsam i hårtopparna och låter det vara till sist och sen sköljer man ur allt ordentligt med kallt vatten. Skulle det vara balsam kvar kan det kännas lite flötigt, men torrschampot brukar ta hand om det i så fall. Eftersom att balsam inte löddrar så kan det kännas att man behöver lite extra, och om man tillsätter lite vatten när man masserar brukar det faktiskt löddra upp litegrann. 
 
Ibland har jag känt att håret inte blir riktigt rent ändå, då har jag antagligen fått icke godkända produkter i håret och då tvättar jag bara med mitt sista schampo igen och så är det fixat. Det är ingen fara att använda det då och då, vissa till och med rekommenderar det som en deep cleanse ibland. 
Dessa produkter använder jag: Batiste torrschampo använder jag också men det var slut och flaskan återvunnen. 
1. Mitt tvättbalsam, detta masserar jag i hårbotten
2. Mitt vårdande balsam, detta använder jag i topparna
3. Mitt sista schampo
 
Nu kommer det massa bilder, ordningen går från 1=sista schamponeringen och till 11=senaste balsamtvätten. NR 4 som ni ser är inte det finaste pga build up, detta fixade sista schampot. 
 
OCH NU TILL MINA TANKAR och den stora frågan om jag ska fortsätta eller inte.
Såhär är det. Förr tvättade jag håret 4 gånger i veckan, nu tvättar jag det bara 2 gånger i veckan! Det blir inte så flötigt längre och jag älskar det! (note; jag tvättar kroppen mer än 2ggr i veckan haha).
Visst kanske det tar lite längre tid i duschen pga allt masserande av hårbotten men det är det värt. DÄREMOT: Så ska jag sluta med balsammetoden. Varför? Jag kanske bara inbillar mig men det känns som att jag tappar mer hår. Vissa säger att det är vanligt eftersom att man masserar så länge i duschen eller att det faller inte av på golvet/kläderna längre utan man får allt i handen när man duschar. De säger att man tappar normalt mycket hår det är bara det att det åker inte upp i dammsugaren de fastnar i duschen istället. MEN jag börjar bli lite skraj och frågar min sambo om jag ser tunnhårig ut hela tiden haha. Håret känns dock lika tjockt som vanligt och man kan inte se någon skillnad men jag lägger balsammetoden på hyllan nu. 
 
MEN JAG KAN ALDRIG GÅ TILLBAKA TILL VANLIGA SCHAMPON MED SULFATER/SILIKONER/MINERALOLJOR nu när jag vet hur fint mitt hår har blivit, hur bättre min hårbotten mår och hur mindre jag behöver tvätta det. Jag vill absolut inte få tillbaka mitt flötiga hår! 
 
Så jag har beställt ett SLS-fritt schampo som ska komma med posten snart! Ni kan läsa lite information om det härStinas blogg. Det är lite som att tvätta med balsam men inte riktigt. Detta är ett schampo men helt fritt från allt det där jag vill slippa. Så mitt hår kommer att fortsätta att vara såhär fint och jag kan inte vara mer lycklig!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
1 LIL' BABUSTYLE - The truth is mine:

skriven

Kul att veta vad du tycker! Jag har funderat på det här länge, men aldrig gjort det eftersom jag färgar håret ca en gång i månaden då jag har rosa underhår. Så då kan det bli svårt om jag ändå ska "förstöra" håret. Men jag har använt mig av schampon som är utan alkohol och sulfater och jag måste säga att mitt hår blev kaos. Prövade i 4 månader och det gick verkligen inte. Körde självklart på samma balsam. Men det gick helt enkelt inte. Mitt hår blev svårare att borsta, blev inte lent alls, blev helt platt och noll volym. Det såg riktigt hemskt ut så jag gick tillbaka till de vanliga schampo och balsam... Antar att håret inte mår jättebra av det, men det ser mycket fräschare ut!

Svar: Ja det är svårt att hitta rätt men vissa kanske behöver ett vanligt schampo, så länge man känner att håret känns bra och att man är nöjd kan man ju köra sitt egna race :) Har hört flera som klagat över sulfatfria schampon och det är förståeligt! Kanske inte passar alla och speciellt inte om man använder "icke godkända" produkter ofta då schampot inte innehåller sulfater kan det inte tvätta ur allt lika bra. Jag är ingen expert dock haha men oftast så är det de det handlar om :) kram
anna sofia

2 Amanda Jona [SPONTAN]:

skriven

Kul att få läsa! Har funderat på att testa balsammetoden superlänge nu :)

Svar: Roligt att du tycker om det! Jag satt väldigt länge, funderade och velade jag med så det tog ett tag för mig att börja haha :)
anna sofia

3 Terese:

skriven

sv: Ah ja vad smart!
Ja jag har en garderob som går in en bit i väggen så hänger jag kläder där, så den tar egentligen ingen plats, men har sedan en sådan vit smal lång från Ikea och nu dessa haha! :)

4 Sara:

skriven

Vad fint hår du har!

Svar: :D Åh tack så mycket!
anna sofia

5 milina.blogg.se:

skriven

Hållt på med balsammetoden i 1 år, så bra! :)

Svar: Vilka produkter använder du? Har verkligen förälskat mig i balsammetoden och idén att skippa sulfater, speciellt silikoner också! Men som sagt så känns det som att jag gnugga bort extra mycket hår men det verkar även växa ut mer hår för jag har liksom en liten "aura" på huvudet av nya hårstrån och de är mer än välkomna! Så ska bli spännande att börja med ett sls-fritt schampo istället, tänker nog varva med balsammetoden någon gång ibland också :)
anna sofia

6 Emma Engström:

skriven

Nu blev jag ännu mera sugen på att testa detta! :D

Svar: Åh har du funderat länge? I så fall tycker jag att du ska köra på det! I alla fall en månad som jag, så får du se om det är någonting för dig :) Läs på ordentligt bara så att du hittar rätt produkter :D
anna sofia

7 VERONICA - fashion blog:

skriven

Riktigt kul att få läsa och se vad du tycker om denna metod, jag är själv väldigt nyfiken på denna så detta inlägg var välbehövligt från min del! :) Kramar!

Svar: Vad roligt att jag kunde vara till någon hjälp! Jag tänker nog varva balsammetoden med sls-fritt schampo så släpper det inte helt :) Kram
anna sofia

8 Sabina:

skriven

Ja, det är bara svenska youtubers om jag följer :)

9 Anna:

skriven

Intressant att läsa! Jag testade balsammetoden förut och mitt får blev lockigare men slutade för att det blev ett så stort projekt med att tvätta håret! Balsam räckte inte så använde andra naturliga saker för att tvätta det! Nu använder jag Lush i stället känns lite bättre än vanligt schampo och mitt hår mår bättre och blivit lockigare än vanligt schampo :)

Svar: Kul att du läste och tyckte det var intressant! Ja, märkte av att mitt hår är tillbaka på självlockigt om jag låter det torka utan att borsta men har klippt av 10 cm så kan inte få några fulla lockar riktigt :) Jo det tar lite längre tid i duschen men mitt hår är väldigt tunt så det tar bara 10 minuter att balsamera två ggr och få det rent så jag står ut med det, speciellt när det bara handlar om 2ggr/veckan men som sagt så ska jag testa sls-fritt istället så vi får se hur det går! Borde vara samma :) Ja Lush är ju bra, lite bättre än vanliga schampon i alla fall och skönt att ditt hår mår bättre :D
anna sofia

10 Erica:

skriven

Funderade lite på det där förut, om jag skulle prova, men gjorde aldrig det. Men jag har fått ner till att tvätta håret två gånger i veckan vilket jag har gjort de senaste åren, innan det kunde det bli 4-5 gånger i veckan när jag tvättade som mest. :p

Svar: vad skönt att du lyckades ändå! Jag kämpade men var så trött haha äntligen kan jag tvätta 2ggr/veckan jag med :D Bytte du till ett annat schampo eller tränade du hårbotten? :)
anna sofia

11 Erica:

skriven

Svar: Det var nog lite en blandning av att jag ofta tvättade håret bara för att när jag ändå duschade av vana, sen att håret hade vant sig vid det och att jag kände mig äcklig om det gick längre tid än typ två dagar utan att jag tvättat det. Så jag började försöka vänta en dag längre, nån gång använde jag torrshampo för att fräscha upp det typ.. Sen måste håret ha vant sig. För nu klarar jag tre-fyra dagar utan problem och utan att det känns fett och äckligt.

Svar: Vad skönt! Jag försökte verkligen träna upp det men av någon anledning ville det inte samarbeta :)
anna sofia

12 milina.blogg.se:

skriven

Jag använder coops egna balsam och loreal nutri gloss inpackning! Är dock ute efter en godkänd inpackning som inte är testad på djur så håller på att pröva mig fram :)

Svar: Hört många som använder Coops egna, tyvärr finns det ingen nära mig så köpte Willys egna som också är rekommenderad :) Ja det låter smart! Säg gärna till när du hittar någon :)
anna sofia

13 Bellah - livet i USA :

skriven

Så fint!

Svar: :D Tack!
anna sofia

14 Netti Starby:

skriven

Vad intressant att få veta lite mer om balsammetoden! Kram

Svar: Kul att du tycker om inlägget! kram
anna sofia

15 A M:

skriven

Mitt hår blir jäätte fettigt med balsammetoden :(

Svar: Aaw, hur länge höll du på? Hört att det kan bli jätteflötigt upp till typ 6 månader om man har otur! Men om ditt hår mår bättre utan så är ju det bra :)
anna sofia

16 MATILDA ROSQVIST:

skriven

Har hört så mycket om det här och ser att det verkligen funkar bra på vissa men jag vet inte om det skulle vara något för mig :)

Svar: Det svåraste är att ge upp så många hårprodukter man har hemma som inte är godkända, som tur är så använde jag mig inte utav så mycket men har man många stylingprodukter man älskar kan det vara lite smått jobbigt att hitta andra alternativ! :)
anna sofia

17 Elin:

skriven

Härligt att det fungerar för dig! :) Har många gånger tänkt testa men nu kör jag istället på sulfatfritt schampoo/balsam, vilket rekommenderas! :)

Svar: Ja, jag ska börja med sls fritt schampo, kan aldrig gå tillbaka till vanliga schampon nu efter balsammetoden :)
anna sofia

18 Josephine:

skriven

Vad spännande! Men vad jag undrar är om några av dessa två innehåller parabener/andra kemikalier? Inte Tresemme för den vet jag att den är fri från konstigheter :) kör med både balsam och schampot från tresemme naturals men tvättar typ 1-2 ggr/vecka samt hårinpackning den dagen jag tvättar (brukar annars blöta håret med vattenspray m balsam i, svårt att förklara men andra lockiga kanske förstår :P). Försöker hålla mig borta från konstigheter iaf (nopoo.se har bra info!). Däremot har schampot lite sulfat i men funkar att rengöra hårbotten med då & då, rekommenderar de som sista schampo (om den ens funkar som det? Så mycket sulfat har den inte om jag minns rätt).

Svar: Vad jag förstått är Garant Såklart fri från parabener och innehåller inte lika många ämnen som andra balsam så därför använder jag mig av det som tvättbalsam :) Och så är den ju klimatsäker så det känns ju skönt :) Tresemme schampot använde jag innan jag började med balsammetoden och tycker mycket om den :) Jag hittar inte Tresemme schampot i de godkända listorna för sista schampo, för att vara med måste den vara fri från silikoner och mineraloljor men innehålla sulfater så jag kör med Gliss liquid silk då och då för att "rensa ur" allt skit i håret så om den innehåller dåliga ämnen gör mig inte så mycket då jag bara använder mig utav det när det behövs (hittar dock inget med paraben i namnet i innehållsförteckningen).Jag ska nu köra på sulfatfria (sls-fria) schampon för att testa det :) kram
anna sofia

19 Ida - foto & häst:

skriven

Himla bra inlägg, så intressant!! :D

Svar: Vad glad jag blir :D Roligt att du gillade det!
anna sofia

20 Kajsa:

skriven

jag testade balsammetoden under en period, och tyckte jättemycket om det i början. Men sen efter ett tag blev mitt hår bara fett av balsamen, spelade ingen roll hur många olika jag testade. så nu kör jag på sls fria schampon, och ibland kan det bli någon balsamtvätt :)

Svar: Vad de säger att det beror på är att det balsamet man använder är FÖR bra för ens hår så håret blir överfettat men eftersom att du testade så många olika så vet du nog redan det :) Så antingen väljer man ett annat balsam som är mindre vårdande eller så gör man som du och testar något "helt" annat :) Jag har också börjat köra sls fritt schampo nu! Inte för att det var något större fel på balsammetoden men nu när mitt hår har blivit så fint så kände jag att det var en bra "startpunkt" för sls fritt men ah tänker också balsamtvätta ibland ändå :) Vilket schampo kör du på? kram
anna sofia

21 Lili:

skriven

Intressant! Jag testade balsammetoden för några år sedan. Håret blev finare, men det tog ett tag att hitta rätt balsam. Flera som resulterade i kliande hårbotten eller tovigt hår. Såklart-balsamet var nog det bästa! Tyvärr hade jag samma problem som du, d.v.s. att jag tappade ganska mycket hår. Dessutom tyckte jag det var en himla komplicerad procedur, eller snarare tidskrävande och jag har dåligt tålamod. Så jag tröttnade och började använda schampo igen, dock kör jag på ett utan sulfater, parabener och silikoner. Det har blivit ganska lätt att hitta sådana som tur är. :)

Svar: Ja, Såklart Garant har varit det bästa alternativet för mig också! Men som sagt så blev jag väldigt överraskad av allt hår som plötsligt fanns i duschen haha, tror det är ganska vanligt faktiskt :) Men som du säger så tar det ju lite extra tid, speciellt när trycket i vår dusch är superdåligt så måste stå där ÄNNU längre haha. Så jag kör också sls fritt nu :D Vilken schampo använder du? Hittade många men bestämde mig för att testa Body Shops först :) (än så länge jättebra!) kram
anna sofia

Kommentera här: