tolfte november - tre månader med sls-fritt schampo

Då var vi här igen, mest för min skull då jag vill se hur och om mitt hår förändras, men också för er skull då det kan vara kul att se resultat och läsa på lite mer innan ni kanske känner att ni vill testa! I det här inlägget kommer jag att lägga upp bilder från första, andra och tredje månaden. Även bilder på de produkter jag använder. Tänker också skriva lite kort om hur jag tycker att det går, men det kommer inte att bli överdriven text (whoops, det blev en ganska lång text ändå haha) då jag har ett långt inlägg om balsammetoden efter en månad HÄR och två månader med sls-fritt och balsammetoden HÄR
 
Vad jag har märkt mest den här månaden är att mitt hår har blivit tjockare antingen genom att hårstråna blivit tjockare eller att det har växt ut mer hår. Skulle tro att det har börjat växa ut mer hår för att i "vanligt" schampo finns det mineraloljor och dessa sätter sig i hårbotten och kan täppa till porer och därav kan inte håret växa fram ordentligt (är inte helt hundra men har för mig att jag läst och sett en video om att detta händer, don't quote me) och nu när jag använt sulfatfritt schampo som inte innehåller mineraloljor så har antagligen hår som inte kunnat växa fram innan börjat växa fram. Detta är jag i så fall väldigt glad över för har alltid klagat på hur tunt mitt hår är. Mina hårstrån kommer alltid att vara fina/tunna antar jag men nu är det i alla fall mer utav dem haha. 
 
Sen har det även växt ganska fort, inte mer än den vanliga "farten" som är 1 cm i månaden beroende på men det har växt betydligt långsammare än det innan! Så för mig blir ju hårväxten lite snabbare. Även börjat få tillbaka mina naturliga lockar.
 
Vad jag använt de här två månaderna jag tvättat med sls-fritt schampo (första månaden tvättade jag bara med balsam) är Rainforest Shine Schampoo. Schampot har räckt mig över två månader och just nu är det cirka 1-2 tvättar kvar! Och ändå tvättar jag håret två gånger varje gång. Första gången i sektioner med en "klick" schampo för luggen, en för toppen av huvudet och en för bakhuvudet. Efter att jag sköljt ur det masserar jag åter igen en lite större "klick" av schampot i hela håret och då löddrar det upp ordentligt!
Sedan använder jag TreSemme Naturals balsam i hårtopparna och låter det vara i några minuter innan jag sköljer ur. 
 
Nu däremot ska jag börja tvätta håret med Rainforest Moisture Schampoo så ska bli spännande att se om det är bättre. Tycker det är så roligt att få experimentera mig fram men älskar än så länge Shine schampot. 
 
Använder även Rainforest Moisture Hair Butter som ett leave in balsam om jag känner att det behövs men skulle nog klara mig utan det. Just nu försöker jag att använda upp det men skulle nog inte köpa en till burk. Mest för att jag inte märker att den gör något för mitt hår. 
 
Den största skillnaden jag gjort i min hårvård den här månaden är att ha i Rainforest Coconut Hair Oil i antingen hela håret från rot till topp eller bara i hårtopparna någon timme innan dusch, vet inte om jag skulle klara mig utan det nu när jag börjat! Den är väldigt fet så ska du ha i den i håret när det är torrt behövs bara en liten droppe och till och med det kan se läskigt ut i början! Men det sjunker in efter ett tag. Jag föredrar däremot oljan som en hårkur över natt eller någon/några timmar innan dusch.
 
Så här är bilderna på mitt hår, kunde inte få dem att ligga i linje med varandra eller att vara samma höjd med huvudet men ni ser säkert skillnad med längden ändå, inte superstor men lite längre och tjockare nertill.
 
1. Rainforest Shine Shampoo  2. Rainforest Moisture Schampoo 3. Rainforest Coconut Hair Oil 4. Rainforest Moisture Hair Butter
 
Jag kommer definitivt att testa mig fram mellan olika märken och därför tycker jag att det är så kul att skriva om resultatet med håret! Kanske inte varje månad sen men varannan kanske! Och då kan jag kika tillbaka på vilka produkter som jag tyckte funkade och vilka som inte var lika bra för mig! Så vet ni några märken som är sls-fria så tipsa gärna!
Hoppas detta hjälper er lite eller att det var intressant. Lyckades ni komma hela vägen hit så grattis! Jag applåderar er för ert tålamod ♥
 
Ha en fortsatt trevlig torsdag nu, see ya!
1 emely:

skriven

jag har också funderat på att prova den serien :)Bortsätt från oljan, ditt hår blev inte fett eller så?

Svar: Roligt! Nej det kan jag inte säga att jag fick men innan jag började tvätta med sls-fritt så körde jag på balsammetoden så mitt hår hade ju vant sig från början. Men sen tror jag att det är som samma med balsammetoden att du bara kan köra med "godkända" stylingprodukter och balsam för annars byggs det ju upp smuts i håret som schampot inte kan tvätta ur, tror det är ett vanligt misstag många för med sulfatfritt och så får de flötigare hår utan att veta varför. Men visst tar det ett tag för håret att vänja sig och då kan det ju bli mer fett i början, jag slapp det dock så hade nog tur :) Lycka till!
anna sofia

2 Emma Engström:

skriven

Men åh vad roligt att se! :D

Svar: Vad kul att du tycker det :D
anna sofia

3 Amanda:

skriven

Åh vilket härligt inlägg, jag älskar att läsa om sånt här. Borde byta ut mina starka frisörshampoo... Kolla gärna in min skönhetsblogg. Kram

Svar: Tack så mycket! Ja jag med, letade som en tok efter liknande inlägg när jag bestämde mig för att börja med balsammetoden i början men hittade inte riktigt något liknande så slängde upp det här så att andra kan få lite inspiration :) Det ska jag göra! Kram
anna sofia

4 Yohanna af Skovde:

skriven

Tycker sånt här är jätteroligt att läsa! Har vart ganska osnäll med mitt hår för länge nu!

Svar: Vad roligt att höra! Inte att du varit osnäll mot ditt hår haha men att du tyckte det var roligt :D Hoppas du fick lite inspiration :)
anna sofia

5 VERONICA - fashionblog:

skriven

Grymt inlägg, älskar att få tips som dessa och bevis för det! Vill nog testa detta själv!! :) Kramar fina du!

Svar: Tack! Vad roligt att inläggen hjälper dig :D Lycka till! Kramar
anna sofia

Kommentera här: